Zoeken

Is een nieuwe e-auto schoner dan een gebruikte benzineauto?

Auteur

Matthijs Meijer van Putten

Al een tijdje probeert Matthijs Meijer van Putten te doorgronden wat de klimaatvriendelijkste manier is om je over de snelweg te verplaatsen. “Elektrische auto’s vervuilen onze steden niet, maar om ze te maken, moet je Indonesisch oerwoud kappen, waardoor dat land meer CO2 uitstoot en meer steenkool verbrandt dan ooit.”

Die koolstofschuld loop je in door emissieloos te rijden. Voor Zweedse auto’s is de schuld afgelost na 34 duizend kilometer. Dus ik dacht: hoe meer mensen een auto delen, hoe sneller we klimaatwinst maken. Tot ik ontdekte dat mijn deelauto-bedrijf na 20 duizend kilometer de vloot verkoopt en nieuwe auto’s koopt, met nieuwe oerwoudkap, met nieuwe koolstofschuld.

Nu vraag ik me echter af: is dat het hele verhaal? Want die voormalige deelauto blijft wel gewoon rijden. Iemand anders brengt hem voorbij de 34 duizend kilometer, en rijdt daarna nog tienduizenden schone kilometers. Klimaatrendement.

En die koper had zelf waarschijnlijk al een auto, bijvoorbeeld een moderne benzine of dieselwagen. Die stootte al minder uit dan oude auto’s die ook nog rondrijden, en ook die moderne benzine gaat de occassionmarkt op, en vervangt een oud vervuilend wagentje, dat dan iemand, laten we aannemen, sloopt.

“Stimuleer dat mensen hun gebruikte auto langer blijven gebruiken, en dat wie nog geen auto heeft, liever een gebruikte koopt dan een nieuwe, ook als dat een benzineauto is”

En is dat niet het doel? Dat de klimaatwinst van een nieuwe e-auto doorsijpelt door heel ons wagenpark, zodat de auto’s die grijze gassen uitbraken de straten verlaten. Nederland geeft daar zelfs een slooppremie voor. Dus dan moet het goed zijn, toch?

Wel, wetenschapper Yuya Nakamoto stelt juist het tegendeel. Hij analyseerde hoe de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s zich verhoudt tot die van gebruikte. Specifiek: als we oude benzineauto’s vervangen door nieuwe elektrische, is dat dan winst of verlies voor het klimaat?

Dit gebeurt er als we in gebruikte auto’s blijven rijden, in plaats van nieuwe te kopen:

  1. 1. De totale autoproductie stoot minder CO2 uit (logisch)
  1. 2. Onze autokilometers stoten meer CO2 uit (logisch)
  1. 3. Onder de streep daalt de totale CO2-uitstoot (wow!)

Nakamoto concludeert: elk jaar dat je langer in een gebruikte auto blijft rijden, heeft klimaatwinst. En dus stelt de onderzoeker ander beleid voor dan de slooppremie die Nederland ook heeft: stimuleer dat mensen hun gebruikte auto langer blijven gebruiken, en dat wie nog geen auto heeft, liever een gebruikte koopt dan een nieuwe, ook als dat een benzineauto is.

Dat is maar weer eens tegenintuïtief. De schoonste auto is niet altijd de e-auto, maar soms de benzineauto. Zo gek is dat niet. Dit is immers een energietransitie. We zijn in beweging van het fossiele systeem naar het hernieuwbare. We doen daar nog enkele decennia over. Het mag tijd kosten.

Zal ik dan toch maar wat occassions gaan bekijken?

Matthijs Meijer van Putten

Matthijs Meijer van Putten is schrijver en onderzoekt wereldwijd welke klappen de natuur krijgt doordat de aarde opwarmt.