Zoeken

De feiten: elektrisch fietsen spaar het klimaat

Auteur

Matthijs Meijer van Putten

Na een jaar zoeken naar de milieuvriendelijkste manier van autorijden kocht Matthijs Meijer van Putten een e-fiets. Waar ik naartoe reis, gaat per auto sneller dan per fiets en trein. Maar fiets ik elektrisch, dan is dat als vliegen. Twee keer trappen en je bent op kruissnelheid. Vier keer trappen en je zit in de trein. Je komt even snel in Rotterdam of Enkhuizen aan als met de auto. Een game-changer.

Mijn intuïtie zegt: dit is veel klimaatvriendelijker dan autorijden. Ik trein. Geen fabriek smelt voor mij staal voor zelfs maar een deelauto die ik af en toe gebruik. Dat scheelt CO2-uitstoot, zegt mijn intuïtie.

Maar deze plek, Energiepodium, is een plek van feiten. Dus voor ik zo weer door het Vondelpark zoef, dit zijn de feiten.

1. Wie elektrisch gaat fietsen, laat de auto vaker staan.

Mensen fietsen waar ze anders heen zouden rijden. Vooral voor boodschappen, korte ritten en plattelandsritten. Wie tassen vol melk en aardappelen meesjouwt, wie 15 kilometer van dorp naar dorp rijdt, doet dat vaak nog per auto, want op een stalen stadsfiets is dat soms vermoeiend. Veel mensen fietsen dat nog (chapeau!) en veel mensen pakken toch de auto. Elektrische fietsen halen die laatste groep dus uit de auto. En belangrijk: de gewone fiets doet dat voor veel mensen niet.

2. De CO2-uitstoot is stukken lager.

    Voor een e-bike: 15-25 gram per kilometer (life-cycle, dus inclusief productie van de fiets)

    Voor een e-auto: 75 gram per kilometer (well-to-wheel, dus enkel stroomopwek, niet de autoproductie)

    Voor een benzineauto: 150 tot 240 gram per kilometer (well-to-wheel).

    Als je een e-fiets koopt om vaker de auto te laten staan, zijn dit de cijfers die ertoe doen. Je laat dan immers een fiets maken om een bestaande auto minder te gebruiken. En voor die bestaande auto vermijd je de uitstoot door de uitlaat van de auto of de schoorsteen van de stroomcentrale, maar niet de productie van de auto zelf.

    3. Elektrisch autorijden kan emissieloos, maar is het vaak nog niet.

      De gemiddelde Europese energiemix geeft nog steeds 50-80 gram CO2-uitstoot per e-kilometer. Dat is veel minder dan benzine (150-240 gram), maar nog steeds stoot je minder uit met e-fietsen. Alleen als je rijdt op 100% hernieuwbare stroom, zoals zon van eigen dak, dan stoot je nul gram CO2 uit en maakt elektrisch fietsen dus geen verschil.

      4. Voor elektrisch fietsen zijn minder accus nodig.

        De productie van accu’s is problematisch, maar je hebt ze nauwelijks nodig. Mijn fiets heeft 0,5 kWh aan accu’s. De Volvo EX40 die ik weleens huur heeft 70 kWh. 140 keer zo veel, terwijl ik binnen de stad per fiets sneller aankom dan per auto.

        5. Voor elektrisch fietsen is veel minder stroom nodig.

          Mijn fiets rijdt 60-150 kilometer op 0,5 kWh. De Volvo EX40: 400 kilometer op 70 kWh. Ik fiets met 21 keer zo weinig stroom per km.

          De TU Eindhoven noemt dit onder de streep ‘netto milieuwinst’.

          Waarvan akte, denk ik, terwijl ik weer op het zadel van mijn vliegtuig stap en door het Vondelpark scheer, op naar het station.

          Matthijs Meijer van Putten

          Matthijs Meijer van Putten is schrijver en onderzoekt wereldwijd welke klappen de natuur krijgt doordat de aarde opwarmt.